Wing Chun Σεμινάριο απο τον Master Allan Lee στην Αθήνα.

Sifu Φραγκίσκος Γρίσπος

O Allan Lee είναι ο τελευταίος μαθητής του Ηip Man που διδάχθηκε το σύστημα της πολεμικής τέχνης WING-CHUN. Ο Allan είναι ένας πολύ απλός Κινέζος γεννημένος στην Κίνα στην Καντόνα, από πατέρα γιατρό με ειδίκευση στα τραύματα. Ο Allan έχει μεγάλες γνώσεις σε βότανα και φάρμακα κινέζικα, καθώς και για την θεραπεία ασθενειών όπως ρευματισμοί, αρθρίτιδα και πως να τα θεραπεύει με τα βότανα.

Σχετικά με το Wing-Chun έμαθε όταν πήγε στο HONG-KONG όπου έμεινε εκεί. Είχαμε την τιμή να τον έχουμε στην Αθήνα στην σχολή μας, όπου και μας έκανε ένα σεμινάριο εφ’όλης της ύλης του WING-CUN. Το σεμινάριο είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν μαθητές από την σχολή του Γεωργίου Κόντρα από το Περιστέρι, όπου είναι στο ίδιο σύστημα διδασκαλίας με την σχολή μας.

Και οι δύο σχολές έχουν παρακολουθήσει στο παρελθόν σεμινάρια από τους καλύτερους δασκάλους του κόσμου όπως MASTER DUNCAN-LEUNG, SIFU SANG-TSUNG, SIFU GORDON YOU.

H σχολή μας έχει παράδοση για το WING-CHUN για την φιλοξενία των καλύτερων δασκάλων/σεμιναρίων που έχουν γίνει
στην Αθήνα, με παρακολούθηση εκτός από μαθητές και δασκάλους του ίδιου συστήματος.

Το WING-CHUN δεν είναι ένα στατικό σύστημα, είναι μία πολεμική τέχνη όπου οι τεχνικές του δεν τελειώνουν. Ο κάθε μαθητής μετά από ανάλογη εμπειρία μπορεί να τελειοποιήσει και να δημιουργήσει δικές του τεχνικές. Για να μάθεις μία πολεμική τέχνη πρέπει να έχεις χρόνο για να εκπαιδευτείς, θάρρος, υπομονή, να κοπιάσεις με ιδρώτα, καθώς και να έχεις χρήματα για να πληρώσεις τα δίδακτρα.

Το WING-CHUN είναι για ανθρώπους που το αγαπούν πολύ και έχουν καλά χαρίσματα και θετικό πνεύμα. Είναι μία πολεμική τέχνη που μπορεί να μάθει κανείς μέχρι ενός σημείου, ανάλογα με την αντίληψή του, την θέλησή του και το πνεύμα του. Πολλές φορές έρχονται επισκέπτες να μας δουν στην σχολή μας και προσπαθούν να καταλάβουν ορισμένους μοναδικούς τρόπους εκπαίδευσης που έχει το σύστημά μας. Είναι εύκολο να το καταλάβει κάποιος, γιατί είναι πολύ απλό σαν σύστημα και κινήσεις χωρίς πολλές φόρμες και “kata”, για κάποιον που έχει κατανοήσει τις βάσεις του συστήματος. Είναι δύσκολο να αντιγράψει κάποιος τις τεχνικές του, έστω και αν τις δει εάν δεν έχει καλές βάσεις. Υπάρχει δυστυχώς η διαφορά αποτελέσματος στον μαθητή στο σύστημα, ανάλογα με τον δάσκαλο που μαθαίνεις την πολεμική τέχνη. Η θεωρία-φιλοσοφία και τεχνικές του WING-CHUN είναι μία. Αλλά ανάλογα το πως το κατάλαβε με την αντίληψή του ο κάθε μαθητής-δάσκαλος, που έμαθε από τον GRAND-MASTER YIP-MAN, δημιούργησε και διαφορετικά αποτελέσματα.

Ο YIP-MAN το δίδαξε με ένα συγκεκριμένο τρόπο, αλλά οι μαθητές-δάσκαλοι τα αντιλαμβάνονταν διαφορετικά, τα μεταφέρανε-διδάξανε διαφορετικά, στις δεύτερες και τρίτες γενεές μαθητών, με αποτέλεσμα σχεδόν κάθε σχολή του συστήματος μας να έχει διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας και τεχνικές.

Στην παλιά εποχή μου είπε ο SIFU ALLAN-LEE, όταν μαθαίνανε το σύστημα οι μαθητές από τον YIP-MAN για λίγο καιρό, τους δημιουργούσε τόσο πολύ αυτοπεποίθηση και εγωισμό, που προκαλούσαν το δάσκαλο ανταγωνιστικά με τις τεχνικές τους.

Ο HIP-MAN πάντα τους έβαζε στην θέση τους, αλλά τον κούραζε αυτό και τους έλεγε ότι ήταν έτοιμοι και το ξέρανε πολύ καλά το σύστημα, και αυτοί πεπεισμένοι έφευγαν και άνοιγαν δικές τους σχολές, νομίζοντας ότι είναι δάσκαλοι και μετά είχαν μέτρια αποτελέσματα στους μαθητές
τους.

Ο HIP-MAN εάν έβλεπε ότι δεν έδινες μεγάλη σημασία σε αυτό που σου έδειχνε, τότε σου έλεγε πολύ ωραία το ξέρεις και σε προχωρούσε στο επόμενο μάθημα, μέχρι που καταλάβαινες σε κάποια στιγμή τις αδυναμίες σου και σταμάταγες διότι δεν μπορούσες να εφαρμόσεις την τεχνική που σου έδειχνε.

O HIP-MAN ήταν ένας από τους καλύτερους δασκάλους στον κόσμο και ο GRAND MASTER του συστήματος WING-CHUN. Εμείς οι δυτικοί Ευρωπαίοι έχουμε ένα διαφορετικό τρόπο που μαθαίνουμε τις πολεμικές τέχνες. Προσπαθεί ο κάθε μαθητής να δείξει το πόσο καλά ξέρει την τεχνική του σε σχέση με τον συμμαθητή του,(από ψυχολογικής πλευράς του αποδεικνύει το πόσο καλός είναι) και ενδόμυχα κοιτάει πως θα προχωρήσει αυτός και πως θα μείνει πίσω ο άλλος.

Στο China town της Νέας Υόρκης που πρωτοέμαθα το WING-CHUN στην σχολή του Allan-Lee, ήταν 95% Κινέζοι και όλοι τους κοίταζαν πώς να προχωρούν συνολικά μαζί. Ο καθένας διόρθωνε τον άλλο, διότι όταν διορθώνεις τον συμμαθητή σου ταυτόχρονα μαθαίνεις και εσύ. Έχουν την φιλοσοφία ότι όσο πιο καλός είναι ο συμμαθητής μου τόσο καλύτερος θα είμαι και εγώ όταν αντιμετωπίζω τις τεχνικές του. Διότι εάν είναι χαμηλού επιπέδου, τότε εγώ θα είμαι λίγο καλύτερος από ένα μαθητή χαμηλού επιπέδου. Είναι μια φιλοσοφία που πρέπει όλοι μας να την χρησιμοποιήσουμε ανεξαρτήτως τού τι πολεμική τέχνη μαθαίνουμε. Ο δάσκαλος πρέπει να έχει την σωστή ψυχολογία καθώς και το σωστό μαχητικό πνεύμα προς τους μαθητές του.

Η κάθε σχολή πολεμικών πρέπει να έχει το σωστό μαχητικό
πνεύμα, καθώς και να μεταφέρει την αυτοπεποίθηση και την θετικότητα προς τους μαθητές της. Ο δάσκαλος έχει ευθύνη για την συμπεριφορά των μαθητών του και το πως θα καταλάβουν αυτό το μαχητικό πνεύμα, πως θα το αξιοποιήσουν ωφέλιμα και δυναμικά για να φέρουν καλύτερα αποτελέσματα στην κοινωνία που ζούμε, καθώς και καλύτερα αποτελέσματα στην οικογένειά τους, και τέλος πως θα καλλιεργήσουν και βελτιώσουν τον εαυτών τους. Αλίμονο εάν ένας δάσκαλος πολεμικών τεχνών δείξει σε κάποιον την τέχνη του που δεν πρέπει να την μάθει, λόγω του κακού χαρακτήρα του. Μπορεί να δημιουργήσει άθελά του ένα κτήνος στην κοινωνία μας. Ανάλογα την ψυχολογία και το επίπεδο του κάθε ανθρώπου υπάρχει και ο ανάλογος τρόπος προσέγγισης, για να του δείξεις μια πολεμική τέχνη.

Μερικοί μαθητές αρκούντα στο να δούνε μερικές φορές μία τεχνική και την καταλαβαίνουν. Άλλοι πρέπει να τους δείξεις με την επαφή προσωπικά και να τους κάνεις να πονέσουν λίγο, για να δουν τα λάθη τους. Άλλοι χρειάζονται ψυχολογική πίεση με λόγια, για να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους. Στο WING-CHUN όσο πιο μεγάλη προσπάθεια κάνεις για να μάθεις, τόσο αντίστοιχα θα πάρεις στοιχεία από το σύστημα. Δεν αρκεί στο να έρθει κάποιος και να σου δώσει μια καλή χρηματική αμοιβή (όπως μου έχει συμβεί στην σχολή μας) για να του μάθεις την πολεμική τέχνη. Πρέπει να δουλέψει, κανείς σκληρά με επιμονή, υπομονή και στενή παρακολούθηση από τον δάσκαλό του, για να πετύχει τα σωστά αποτελέσματα. Εμείς οι Ευρωπαίοι θέλουμε να μας δείχνουν πολλές τεχνικές, και εάν γίνεται μέσα από ένα μάθημα να δείχνουμε και 10 τεχνικές ταυτόχρονα. Βιαζόμαστε και βλέπουμε τις πολεμικές τέχνες σαν SUPER-MARKET τεχνικών που με μεγάλη ευκολία τις παίρνουμε στο καλάθι μας. Θυμάμαι οι πιο πολλοί μαθητές που έχουν έρθει στην σχολή μας από άλλες σχολές WING-CHUN ξέρουν πολλές τεχνικές αλλά πολύ μέτρια. Είναι ελάχιστοι αυτοί που με λίγες τεχνικές που τις ξέρουν σωστά με λεπτομέρεια. Έτσι η κατάληξη είναι να ξέρουν θεωρητικά πολλά και πρακτικά ελάχιστα. Το WING-CHUN δουλεύει μόνο εάν γνωρίζεις τεχνικές σωστά με λεπτομέρεια, και έχεις το σωστό timing στην συγκεκριμένη περίπτωση. Η τεχνική που δουλεύει, είναι η τεχνική, που όταν την εφαρμόσεις έχει τις λιγότερες πιθανότητες αποτυχίας από τον αντίπαλό σου.

Ο ALLAN LEE πάντα μας έλεγε να μην πιστεύουμε τυφλά σαν robots, αυτά που μας διδάσκει, αλλά να τα ερευνούμε και να τα ψάχνουμε βαθιά για να τα καταλάβουμε. Δεν έχει σημασία το πόσα χρόνια μαθαίνεις WING-CHUN μόνο, αλλά από ποιόν μαθαίνεις, και το πόσο έχεις καταλάβει την θεωρία-πρακτική, του συστήματος και το εάν έχεις παρακολουθήσει από ένα σωστό δάσκαλο, ώστε να διορθώνει τα λάθη σου και να υπάρχει η συνεχής βελτίωση. Η σχέση δασκάλου και μαθητή είναι όπως ένας ισχυρός μαγνήτης (ο δάσκαλος), και ένα καλό καθαρό μέταλλο (ο μαθητής). Τότε υπάρχει η καλή επαφή μαζί τους με σωστά αποτελέσματα. Εάν ο μαγνήτης είναι ισχυρός και το μέταλλο είναι αλουμίνιο δεν γίνεται τίποτα. Τέλος όλοι οι μαθητές κερδίζουν πολλά θετικά στοιχεία στην ζωή τους από μια πολεμική τέχνη. Είναι από τα παρακάτω πολύ εμφανές το τι μεγάλη διαφορά έχει μια πολεμική τέχνη σε ένα παιδί με τα γνωστά αποτελέσματα που φέρει, από το να κάνει πρακτική σε σπορ, όπως bowling, ποδόσφαιρο, basket, τένις, κ.λ.π. Όλα τα σπορ προσφέρουν στον άνθρωπο κάποια αποτελέσματα, αλλά υπάρχει μεγάλη διαφορά στην ποιότητα. Για παράδειγμα κάποιος που ασκείται με το τένις, κάνει καλό στο να ασκεί το σώμα του τρέχοντας δεξιά και αριστερά, αλλά τι γίνεται με τα χέρια του? Γυμνάζει συνεχώς το ένα του χέρι που κρατάει την ρακέτα με αποτέλεσμα πολλές φορές να του φέρει πρόβλημα κόπωσης, ή πρόβλημα στον καρπό του χεριού.

Εμείς στο WING-CHUN γυμνάζουμε ταυτόχρονα το ίδιο και τα δυο μας χέρια, και την δύναμή μας την έχουμε σε όλο μας το σώμα ίδια, καθώς αναπτύουμε και το μυαλό μας με θετική σκέψη, και δυναμώνουμε την αυτοπεποίθησή μας. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε στο τέλος μιας μαθητικής περιόδου πολύ καλύτερα αποτελέσματα, για ένα παιδί για να έχει εφόδια να συνεχίσει την μαθητική ή επαγγελματική του καριέρα, καθώς και με τον τρόπο και την φιλοσοφία που του δείχνουμε να έχει μεγαλύτερες δυνατότητες επιτυχία για την προσωπική του ζωή.

Το WING-CHUN είναι ένα ευθύ σύστημα που μαθαίνει κανείς πρώτα καλή άμυνα, και μετά με τη θεωρία-πρακτική του με τις απλές κινήσεις που έχει και την πρακτικότητα αυτών, φέρει πολύ δυναμικά αποτελέσματα για επίθεση. Ο τρόπος που κάνουμε πρακτική είναι τις πιο πολλές φορές με προστατευτικά χεριών και ποδιών, καθώς και γάντια γιατί τα χτυπήματα είναι πολύ σκληρά και δεν αντέχονται στον πόνο. Ποτέ δεν χτυπάμε το πρόσωπο ή το κεφάλι, μολονότι έχουμε πολλές τεχνικές για κτυπήματα στο πρόσωπο, δεν το κάνουμε διότι πιστεύουμε ότι χτυπώντας κάποιον στο πρόσωπο-κεφάλι σκοτώνουμε χιλιάδες κύτταρα, με αποτέλεσμα όταν φτάσει ο μαθητής σε μεγαλύτερη ηλικία να έχει προβλήματα. Ο τρόπος training που έχουμε είναι μοναδικός στο σύστημά μας, και έχει σκοπό να δυναμώσει τα τρωτά σημεία του ανθρώπου, όπως κλειδώσεις γόνατα, αστραγάλους, αρθρώσεις χεριών, ώμου, δάχτυλα, καρπού χεριών, κ.λ.π. Πρώτα πρέπει να δυναμώσεις κάποιον στα τρωτά-αδύναμα σημεία του, και μετά του δείχνεις πως μπορεί να εφαρμόσει τεχνικές για επίθεση.

Το W.C. έχει μεγάλη θεωρία που βασίζεται στην επιστήμη της φυσικής, της ενέργειας, βαρύτητας κ.λ.π. O άνθρωπος δεν μπορεί να πολεμάει και να κινείται σαν ένα ζώο, μολονότι οι πιο πολλές κινήσεις στις πολεμικές τέχνες είναι δανεισμένες από διάφορα ζώα. Ο άνθρωπος έχει δύο χέρια και δυο πόδια, ως εκ τούτου πρέπει να μάθει μια πολεμική τέχνη προσαρμοσμένη σε αυτόν, οικονομική και πρακτική σε κινήσεις με γρήγορα αποτελέσματα.

Αυτό πιστεύουμε ότι κατάφερε και πήρε η γυναίκα μοναχή από το μοναστήρι Saolin πρίν 350 περίπου χρόνια και βελτιώθηκε και βρίσκεται σε αυτή την κατάσταση σήμερα το W.C. Πιστεύω ειλικρινά ότι όλες οι πολεμικές τέχνες είναι άριστες για τον άνθρωπο με πολύ καλά αποτελέσματα σε αυτόν στο μεγαλύτερο ποσοστό. Η διαφορά που υπάρχει είναι ανάλογα με τον χαρακτήρα του κάθε ανθρώπου τι σύστημα του ταιριάζει, τι καταλαβαίνει καλύτερα και πόσο προσπαθεί για αυτό. Έχει επίσης σημασία η προσωπικότητα, ο χαρακτήρας, καλλιέργεια και το πνεύμα του κάθε δασκάλου, για τα αποτελέσματα των μαθητών του. Αντίστοιχα έχει σημασία και οι μαθητές το πόσο ενδιαφέρον έχουν για την σχολή και το σύστημα που μαθαίνουν, εάν κάνουν κάτι για την εξέλιξη του συστήματος και της σχολής τους, ώστε να παραμείνει για να βρει και η επόμενη γενεά το σύστημα και να προχωρήσει, διότι ζούμε σε μια ατομιστική-εγωιστική κοινωνία, με πολλά πάθη και αδιαφορία για το αύριο, το μέλλον και την σωστή εξέλιξη της γενιάς μας. Ο κάθε δάσκαλος πολεμικών τεχνών ποτέ δεν χάνει όταν θέλει να μάθει κάτι το καινούργιο μέσα από ένα σεμινάριο, πάντα υπάρχει κάτι το καινούργιο με την γνώση που θα πάρει, αλλά ο εγωισμός μας δεν μας αφήνει να το δεχτούμε. Εμείς στη οικογένεια του W.C. θεωρούμε τους εαυτούς μας MASTERS και το βρίσκουμε υποτιμητικό όταν έρχεται ένας υψηλού επιπέδου δάσκαλος στην Ελλάδα, να πάμε να μάθουμε νέες γνώσεις, καθώς και να μας διορθώσει τα τυχόν σφάλματα που κάνουμε στο σύστημα, ώστε να καταλάβουμε σε πιο επίπεδο βρισκόμαστε εμείς. Αυτό θέλει τόλμη, θάρρος και ειλικρίνεια με τον εαυτόν μας, και πιστεύω πως εάν ψάξουμε βαθιά μέσα μας τα έχουμε όλα αυτά τα χαρίσματα εμείς οι Έλληνες δάσκαλοι των πολεμικών τεχνών. Οι Έλληνες δάσκαλοι πρέπει να έρχονται σε επαφή με τους ανατολίτες δασκάλους τους για το σύστημά τους όχι μόνο για ανανέωση γνώσεων, αλλά και για ανανέωση του πολεμικού πνεύματος.


ME EKTIMΗΣΗ

ΜΑΘΗΤΗΣ ΤΟΥ ALLAN LEE
ΦΡΑΝΚ Π. ΓΡΙΣΠΟΣ

Scroll to Top